Svaly
Sem vložte podnadpis

I bádání je hra.

Neodpovídejme, pomáhejme jim objevovat.

Nabízíme i jednu minibadatelskou hru. Pokud ještě nevíte, co je to badatelsky orientované učení, nahlédněte do lekcí Kosti a Srdce, nebo se seznamte s www.badatele.cz.

1. Otázky

Zachyťte badatelské příležitosti: U nás přistála třetí den třetí otázka: JAK VYPADÁ SVAL?

2. Co si myslíš ty?

Mapujeme, co víme na ZAČÁTKU našeho bádání: Opět svůj odhad děti kreslily. Opět na karton, ale i na sebe.

3. Plánování jak na to přijdeme

Už byly jak zkušení vědci, vše šlo rychle. Hned věděly, že nejdřív prohmatají svá těla, něco zjistí a pak se zaboří do knih. Dokonce si rozdělily role, koho co baví. Vše bylo rychlejší. Nejenže už věděly co a jak, ale také je to o trochu méně bavilo. Už to nebylo tak nové, lákavé.

4. Objevy

Prohmatávání svalů bylo bleskurychlé. Hledaly všechna měkká, "vláčná" místa na těle. Zkoušely hledat tvary, velikosti, tvrdosti svalů. Opět se zvýšila jejich schopnost všímat si a pozorovat. Už se v (svém) těle orientovaly o trochu víc. Pak vymýšlely testování při práci, a tak se houpaly, běhaly, bojovaly. Zanoření do obrázků nevydrželo nikdy moc dlouho. Odbíhaly, ale vracely se.

5. Záznam + 6. Porovnání

Zakreslovaly na papír, chtěly i víc na sebe. Ale u mamky to tentokrát neprošlo. Už při dokreslování porovnávaly, hodnotily, co věděly, co zjistily, co nezjistily. Jednotlivé kroky už se spojovaly. I když vše bylo kratší, rychlejší, méně zřetelné, celkový proud badatelské cesty běžel jasně k cíli. V závěru zkoušely vyrobit model svalů. Z čeho? Zkoušely různé materiály a postupy. Opět vše prokládaly i jiným hraním.

7. Výsledky

Zjistily, že rámcovou představu o tom, jak vypadá sval, měly správnou, ale byla hodně obecná. Objevily, že v těle je mnoho svalů, různé tvary, místa, funkce. Prý to chce v budoucnu další průzkum. Ale i tato kratičká badatelská minilekce zvýšila zájem a schopnost pozorování těla. Následující dny si děti víc všímaly, jak se hýbe ruka, jak se mění pevnost svalu při zatnutí, kde jaký sval cítí.

Co víc si přát? Badatelská cesta nemá za svůj cíl získat všechny vědomosti najednou, jejím hlavním cílem (krom rozvoje řady dovedností) je odšpuntování touhy zkoumat, všímat si, porovnávat, hledat vlastní řešení.

Znalosti vědy se přepisují každý den, chuť bádat se nemění.

Inspirace ke čtení: