18. výzva: DIETA PRO KNIHOVNU
Sem vložte podnadpis

Výzva tohoto týdne:

Vraťme knihám zpět jejich hodnotu.

Knihy mohou být přenášedla do světa her a fantazie. Pro děti i dospělé.

Knihy mohou být kouzelné. Dokážou nás vtáhnout do dobrodružství, na vzdálená místa, radí nám, inspirují. Ale pokud je jich v dětské knihovně příliš, pro děti je paradoxně náročnější si vybrat.

Pokud je něčeho příliš, ztrácí to svou hodnotu, vzácnost.

Dnešní nabídka dětských knih je ohromující. Navíc nutkavé našeptávání, že všechny ty knihy rozvíjí čtenářskou i předčtenářskou gramotnost, inteligenci, znalosti, ... Rozhodně s dětmi čtěme, ale vybírejme - a nemusíme vše vždy kupovat a mít doma hory knih. Počítejme s tím, že to, co děti prožívají i v knihách, se pak stává častým tématem jejich her a představ.

Co jsme objevili za osm let našeho domácího čtenářského "výzkumu".

1. Společné čtení je skvělý, nenahraditelný čas. Čtěte společně i když už jsou děti větší.

2. Nemusíte číst jen před spaním. Bereme knihy ven, do lesa, do kuchyně, na cesty, do bunkru.

3. Společné čtení uklidňuje. Pokud děti šílí, všude chaos, stačí sáhnout po oblíbené knize (nebo knihách), sednout si doprostřed chaosu a začít číst. Rozčílené děti si k vám jako kouzlem časem posedají a společně se u čtení "vyladíte" - a pak se chaos zvládá lépe.

4. Při více dětech se nebojte číst víc knih najednou. Čte se kousek jedné, ostatní zatím listují tou svou, pak se střídáme. Vše se dá domluvit ke spokojenosti všech.

5. Nenechte si domů proklouznout nekvalitní knihy. Říká se "Jste to, co čtete". U dětských knih mají vydavatelé někdy představu, že stačí hodně obrázků, barev, tvrdé desky, a prodají cokoli. Vybírejte, dělejte filtr, než si ho vytvoří děti samy.

6. Obrázky mluví. A nejde jen o text, překlad, k malým čtenářům promlouvají hlavně ilustrace. Hledejte kvalitní a různorodé. Každé dítě má jiný výtvarný styl, tak ať vidí, že není jedna cesta, jak namalovat zvířátko.

7. Encyklopedie a naučné knihy vybírejte klidně hned pro starší děti. Z naučných knih pro malé děti rychle "vyrostou", navíc autoři nechtěně často podceňují děti a příliš zjednodušují. Pokud děti něco zajímá, dokážou pochopit víc, než si myslíme, nebo to pochopí za rok. Ale my už nemusíme kupovat novou knihu.

8. Pohádky jsou kouzelné, ale i tady vybírejte. Příběhy a pohádky mají důležité místo v naší kultuře. Ale podle zkušeností - nejen našich- doporučujeme vybírat pohádky s citem. Ty nejběžnější jsou často velmi "zohýbané" do formy, která je plná hodnocení, vyhrožování, strašení, zesměšňování. Vybírejme pohádky, které předávají dětem příběhy, vzory chování, přístup k životu, který chceme, aby žily (naše děti klasické pohádky v nejmladším věku nechtěly číst, až mezi šestým a osmým rokem jsme je začali číst a víc si o věcech, které se v nich dějí, povídat. Do té doby byly oblíbené spíš laskavé příběhy jako Mumínci, knihy Daisy Mrázkové atd.)

9. Nadchly se děti pro nějaké téma - dinosauři, sopky, víly? Vydržte, nekupujte hned. Děti se často nadchnou rychle pro něco dalšího. Zkuste zatím zajít do knihovny, půjčit si od kamarádů. Dovolte dětem se těšit, trpělivě čekat, toužit. Žijeme v době, kdy vše můžeme mít hned. Ale trpělivost přináší větší zážitek. Pokud zájem přetrvává, vyberte společně tu pravou knihu. Pokud dítě již něco o tématu ví, lépe si vybere a zažije roli odborníka.

10. Zkuste knihovnu odmala. Je to báječný svět, kde si mohou děti prohlédnout, vybrat a "vyzkoušet" mnoho žánrů, titulů, stylů ilustrací. Pokud se některé knihy/autoři/ilustrátoři osvědčí, můžete je pořídit domů.

11. Vytvořte si kamarádskou knihovnu. Nemáte blízko knihovnu, netroufnete si do ní s malými dětmi? Nevadí. Domluvte se s jednou či více rodinami a vyměňujte si každý měsíc jednu knihu / tašku knih. Získáte tak možnost objevovat nové i těšit se na navrácené (u knih, které se vrát,í se u nás vždy výrazně zvýší čtenost).

Jak to probíhalo u nás?

U knih byl čistící úklid nejnáročnější. Máme je rádi všichni. Kupovala jsem jich mnoho. Pečlivě vybírala. Chodíme do knihovny, ale i tak se po pár letech  dětská knihovna rozšířila do dvou pokojů. Díky knihám Marie Kondo a přednáškám Bey Johnson jsem se odhodlala i k redukci dětské knihovny. Bylo to těžké, hlavně na začátku. Když už jsem knihy procházela a po pravdě si odpovídala na otázku, zda tuhle knihu děti čtou - cca 60 % knih jsme mohli poslat do světa. Kamarádům či do knihovny.

Hned po první vlně byl znát zvýšený zájem dětí o knihy. Najednou snadněji nacházely své oblíbené tituly, víc se k nim vracely a také je snadněji uklízely. Asi po měsíci jsme udělali druhou čisticí vlnu, bylo to zas o chlup lehčí. A opět doporučujeme. Knih už je výrazně méně, ale získaly nový větší prostor v knihovně i větší hodnotu pro děti.


Nevyžádané rady:

1. Radujte se společně z knih, choďte do knihovny, půjčujte si od kamarádek, kupujte jen ty opravdu nejoblíbenější a nejkvalitnější.

2. Nevadí, pokud nemáte doma malého nadšeného čtenáře. Z našich dětí některé "čtou" často, jiné z knih jen staví bunkry. Krom společného čtení pomáhá dostupnost knihovny, vystavovat některé knihy na knihovně a občas je měnit. Interaktivní knihy a knihy s otvíracími okénky také fungují. Já jako dítě moc nečetla a knihy miluju. Nechte to na dětech. Pokud jim připravíte příležitost, mohou si vybrat.

3. Zkuste vyrábět s dětmi své knihy. Plné obrázků, autorských příběhů, básniček, fotek. Někdy jsou pak skvělou vzpomínkou na společný čas.


Nápady na čtení: