Kameny
Sem vložte podnadpis

Šutry, oblázky, kamínky, balvany, skály...

Jsou všude kolem nás. Šlapeme na ně. Stačí se jen ohnout, sebrat je a hrát. Jsou kulaté, hrubé, světlé, kropenaté, příjemné i ostré. Každý má za sebou nepředstavitelně dlouhý život. Často na místo doputoval z velké dálky. Mají v sobě tajemství i klid. K někomu i mluví, pokud poslouchá.

Kameny otvírají fantazii, hravost a inspiraci nejen u dětí. Pozoruji děti, jak si hrají s kameny, a učím se od nich. Pokud jim dopřeji bezpečnou atmosféru, prostor a čas, je to nádherná podívaná. A musím se připravit na to, že domů půjdeme bohatší nejen o mnoho zážitků, informací a zkušeností, ale i o nějaké to kilo po kapsách.

MŮJ KÁMEN

Během cesty kamkoli - do knihovny, na nákup, do lesa - hledají kámen, který je pro ně ten nej... Každý hledá ten svůj. Podle vlastního výběru. Není třeba hodnotit a porovnávat. Jen pozorujeme a hledáme ten pravý. Často ho vezmou domů. Umyjí ho a nechají si ho po nějakou dobu. Tvoří si svou sbírku vzácných kamenů. Děti si s nimi velmi rády opakovaně hrají. Na tisíc způsobů. Občas z nich  vytvoří poklad a ten pošlou dál - darují, zakopou či vystaví v přírodě.

KAMENNÝ POKLAD

Pokud děti mají sbírku kamenů, kterou chtějí poslat někomu nebo jen tak dál do světa, vloží ji do vhodné krabičky. Vybereme vhodné místo (v lese, parku, na louce, zahradě). Zakopou to. Nakreslí mapu pokladu. Mapu někomu předají jako dárek i pozvánku na společnou výpravu ven.

MALOVÁNÍ NA KAMENY

Je to tak snadné, rychlé a krásné. Materiál "nakoupí" levně tam venku. Příroda jim navíc ještě přibalí báječné zážitky a možná i nějaké to dobrodružství. Vybírají  nejrůznější kameny. Podle toho, co chtějí kreslit. Často malují podle tvaru kamene. Pokud mají děti víc obrázků, často se pustí do hraní příběhů. Pro malování úplně stačí tužky či pastelky.

KAMENNÉ POČASÍ

Zahlédly obrázek na internetu a hned se do toho pustily. Kameny pro určování počasí. Vypátraly venku vhodné tvary a barvy kamenů. Vzaly pastelky, voskovky a vhodnou krabičku. Navrhly a dohodly, co vše je třeba namalovat. Něco i domalovávaly postupně podle toho, jak bylo venku. Dopoledne svítí slunko, odpoledne prší. Časem bylo třeba vytvořit i bouřku, zamračeno, sněžení. Chtěly i doplnit symboly pro den a noc.

KAMENY PLNÉ PŘÍBĚHŮ.

Z hromady kamenů si vyberou či vylosují několik kamenů a z nich pak sestaví příběh, pohádku. Někdy se v povídání střídají po jednotlivých kamenech a tvoří tak jeden příběh. Nebo každý vymýšlí svůj. Větší děti hrají tuto hru i s kameny bez obrázků. Menší děti baví hlavně malování či vybarvování. Namalují několik obrázků samy, a pak vybarvují ty od ostatních. Celá sada vzniká postupně. Z některého výletu přinesou nové kameny a domalují je doma. 


Rádi malují venku, ale jde to i večer doma. Obrázky jsou na nich. Je to velká různorodost: postavy, zvířata, rostliny, předměty, budovy, místa, počasí, barvy, symboly. Kameny malují i z obou stran. Na jednu stranu namalují spící princeznu, na druhou usměvavou, tančící.

KAMENNÁ MASÁŽ

Venku je příjemně, děti se už vyběhaly a mají chuť na klidnější hru. Vymyslely masírování kameny. Jeden si lehne na klín druhého, nastaví záda a sdílí, co a jak mu je příjemné. Jezdí jedním oblým kamenem po celých zádech nebo vyskládájí více kamenů na různá místa.

KOLIK KAMENŮ

Ten, kdo leží, se nedívá a hádá, kolik kamenů má na zádech, nohou, rukou, dlani. Je zajímavé, jak různě citlivá jsou naše těla. Hra tehdy otevřela dlouhou diskuzi o našich smyslech a množství nervových zakončení a jak to vše funguje.

HADÍ KAMENY

Jak to dělají ty ještěrky? Proč ti hadi leží na těch kamenech? Děti to chtěly vyzkoušet. Kde a kdy kameny hřejí, chladí, mrazí, pálí? Dlouze se debatovalo o tom, proč kameny udržují teplo. Kde ho berou. A jak to, že ho zas ztrácí.

KAMENNÉ OBLIČEJE

Vzaly ven tužku, pastelky, fixu a stvořily partu kamaradů. Některý se směje, jiný zlobí. Pak se rozhodovaly, zda kameny vzít domů a hrát si dál, nebo je nechat na místě pro někoho jako překvapení. Vzaly je domů. Prý až si pohrají, pošlou je dál. Zajímá je, jak rychle kameny zmizí, nebo zda k nim nějaké přibudou.

KAMENNÁ CESTA

Rychlé, veselé, tvořivé. Můžete tvořit s dětmi, nebo tajně jako dárek pro ně. Stačí si vybrat pár kamínků. Zadívat se na ně a na každý namalovat nějakou klikatici, čáru, roh, křižovatku. Můžete opět malovat z obou stran. Pak předáte dětem či dospělým, kteří potřebují hravý odpočinek. A pozorujete, jak s kameny naloží.


Většina staví cestu od A do B, někdo kruh, někdo složitý labyrint. Můžete přidat i malý kamínek, kterým mohou děti jezdit po vytvořených čarách jako po cestě. Děti si často chtějí domalovat i nějaké "cílové" kameny na konci cest.

BALANCOVÁNÍ

Jednoduché a chytlavé. Zas jsme jednou vybírali kameny a zas vznikla nová hra. Děti samy vymyslí tisíce způsobů jak, kde a kam mohou kameny přenášet. Byla u toho vždy ohromná zábava. Každý zkoušel, co chtěl. Na hlavě, na nose, na očích, na ramenou, na noze, na zádech, na temeni...


Někdy se vzájemně inspirovaly. Někomu něco nešlo, tak se rozčiloval, ale v zápětí si vymyslí něco svého. A radost z výzvy je zpět. Rovnováhu a smích prožívají bez rozdílu malí i velcí.

POVÍDÁNÍ S KAMENY

Možná to zní bláhově. Ale rozhodně je to prostředník ke zklidnění, ztišení a naslouchání. Vyzkoušejte s dětmi, zda slyšíte, co říkají malé oblázky, větší balvany a co skály. Pokud nic neslyšíte, můžete si povídat o tom, co by tak mohly povídat. Jak se mají? Co asi zažily? Co cítily? Co viděly? Můžete jim s dětmi i něco vyprávět. Ze svého života. Svá přání, své problémy. Šeptat tajnosti.

PROTIKLADY

Jste na místě, kde je dostatek různorodých kamenů? Zkuste hledat protiklady? Hledejte jakékoliv dvojice, které ukazují nějaký protiklad. Ukažte dvojici ostatním a oni zkouší hádat, jaký protiklad jste vybrali. Možná jich bude i víc v jedné dvojici.

Líbí se vám tato aktivita? Pak doporučujeme knihu Kameny v přírodní dílně od A. Frommherz.

KAMENNÁ LABORATOŘ

Vyzkoušejte, co vše kameny vydrží. Jak jsou odolné, které řežou, které škrábou, které hrají, které kreslí. Objevte, které kameny plavou, které zpívají, které hřejí. Jen myslete na bezpečnost svou i okolí. Tady se zkoumá pískovec a znělec. Kdo vydrží víc. Pak jsme hledali, proč tomu tak je.

DOTEK KAMENŮ

Objevujte kameny svými chodidly. Jak prosté, a tolik zážitků i informací. Zujte se na různých místech. Nebojte se, vaše chodidla jsou odolnější, než si myslíte. Jen musí mít příležitost si zvyknout.

KAMENNÉ VĚŽE

Jednoduchost, trpělivost, krása. Vyzkoušejte na různých místech, s různými kameny. Vyzkoušejte, jak se změní rovnováha kamenů, pokud je namočíte. Vyfoťte své dílo a pak ho nechte pro potěchu ostatním, nebo ho zničte. Jako se ničí pískové mandaly.

KAMENNÉ ZDI

Na podporu spolupráce můžete požádat děti, ať nejprve každý sám vyzkouší postavit z oblázků věž. Děti často začnou soupeřit, kdo má vyšší. Vy nemusíte nic hodnotit, ale požádejte děti, zda by dokázaly postavit ze svých jednotlivých věží, jednu společnou zídku. Najednou se soutěživost rozptýlí a děti často zažijí objev, že společná zídka je mnohem stabilnější, než samostatná věž.

KAMENNÁ TĚLOVCIČNA

Choďte hodně ven a lezte, kam vás napadne. Děti tak rozvíjí nejen své tělo, ale i sebedůvěru, zodpovědnost za sebe i za druhé, schopnost pomoci druhým. Balvany, skalky a skály působí nebezpečně. Pokud se v nich děti pohybují opakovaně s bezpečným průvodcem a mohou si svobodně otestovat, co zvládnou, a co ne, je to ideální místo pro rozvoj těla i ducha.

KAMENNÉ HÁDANKY

Různorodé kameny dovolují různé pohledy. Stačí hromádka kamínků. Děti si vybraly hádání podle tvarů. Kdo chtěl hrát, přisednul si do kruhu kolem kamenů. Domluvilo se téma. První přišla na řadu zvířata (pak věci, lidi, planety, kouzla...). Každý si vybral jeden kámen a schoval ho v dlani. Pak jeden z nich otevřel dlaň a ostatní hádaly, co by to mohlo být za zvíře. Žádná odpověď nebyla dobrá ani špatná. Jen jsme zjistili, že v jednom kameni můžeme vidět tolik různých věcí. Nakonec majitel kamene řekl, co za zvíře v kameni viděl on. Pokračoval další a střídaly se v kruhu, až došlo na každého. 

KAMENNÁ SCHOVKA

Je kolem vás dost kamení? Vyzkoušejte schovku s jinými pravidly. Děti vymyslely, že se mohou schovat jen u kamene nebo se musí nějakého kamene dotýkat (podobně jako železa u hry na železku).


KAMENNÝ DESIGN

Staví vaše děti rády domky pro panenky, skřítky či indiány? Ať zapojí kameny do staveb nejen opěrných zdí a venkovního prostředí, ale ať vyzkouší z kamenů vytvořit i vnitřní vybavení.

CHYTAČI KAMENŮ

Klasická dětská hra, kterou ale děti rády mění. Vezmete do dlaní kameny. Vyhodíte je do vzduchu a snažíte se jich co nejvíce chytit na hřbety rukou. Ty, co chytíte, opět vyhodíte. A snažíte se chytit zpět do dlaní. Děti rády hrají s obrázkovými kameny a z kamenů, které zbydou v dlaních vymýšlí kratičký příběh.

KAMENNÉ NOHY

Na této výpravě se děti rozhodly sbírat vybrané kameny jen nohama. Byla to velká legrace a kamenů jsme odnášeli mnohem méně a menší než jindy.

KAMENNÉ PIŠKVORKY

Stačí kapesník či kus papíru, tužka, pár kamenů a máte o zábavu postaráno. Nám to vydrželo na dlouho.

SKLÁDANKY

Uvádíme jen pro doplnění. Asi napadne každého. Navíc u nás se tyto kameny používaly k všemu možnému jen ne k původnímu účelu. Ale možná máte děti, které si je vyberou i ke "vzdělávacím" cílům.

KAMENNÉ SVĚTY

Hra, kterou děti vymyslely jako dárky k loňským Vánocům. Je to cílený dárek pro rodiny podobně nadšené. Je vhodné zvážit, pro koho hru vyrábíte,


aby z ní měli opravdu radost a občas si s kameny i hráli. Nejsou to hry pro každého.

Příklady úkolů: Postav věž, najdi protiklady, hádej zvíře, vyprávěj příběh, hraj domino...

Užijte si kamenná dobrodružství!

A dejte vědět. Těšíme se na vaše nápady a zážitky. Napište nám.



Tipy:

Nechte děti tvořit. Můžete začít společně. Malovat a zdobit s jasným cílem. Ale po nějakém čase se pokuste děti jen tak pozorovat nebo naslouchat jejich nápadům. Je ohromné pozorovat, na co vše přijdou.

Můžete přidat další poklady z výpravy - pírka, žaludy, šišky, dřívka, klacíky, listy, nažky. Vznikají tak báječné výtvory, ale hlavní je ten čas při tvoření.

Vyzkoušejte malovat obyčejnými pastelkami a voskovkami či tužkou. Je zajímavé zjišťovat, jaká pastelka, fixa nebo tužka na jakém kameni vydrží a jak dlouho. Navíc takto namalované kameny můžete vracet do přírody, jako překvapení pro jiné návštěvníky, nebo pozorovat, co s barvami udělá déšť, zima a mráz.

U nás jsou v oblibě progresky. Na kameny chytají dobře podobně jako voskovky, ale maluje se s nimi přesněji než s pastelkami.

Zkoušeli jsme použít i speciální odolné fixy a lakové barvy. Ale smrděly, byly drahé a rychle došly. Také působí víc uměle. Děti raději používají klasické tužky, pastelky, voskovky, progresky a obyčejné fixy. Snažíme se vybírat, co kupujeme domů. Jak a z čeho to bylo vyrobeno. Odolné chemické barvy navíc odolně drží i na oblečení, nábytku. Zato tužka a pastelka se vyčistí snadno.