srpen 2016
Sem vložte podnadpis

1.     srpen       Testujeme v dílně.

Děti se rozhodly zkoumat co vydrží kameny a co nářadí. Jaké byly jejich objevy? Pískovec toho moc nevydrží. Znělec dost. Svobodnou hrou to začalo, bádáním a testováním dílny i sebe pokračovalo a u oběda to skončilo povídáním o tom, jak vznikl pískovec a jak znělec.

2. srpen  Hrajeme divadlo.

Děti na půdě objevily divadélka, a tak začaly divadelní dny. Zapojují se střídavě všechny. Předávají si role herců, diváků, režiséra. Občas jsou bouřlivé domluvy, při kterých je přínosné být a občas vhodnou otázkou pomoct. Dobrý trénink oněch "sociálních dovedností". Divadlo je navíc vždy výborná zpětná vazba pro tichého pozorovatele. O čem a jak děti hrají. Co velkého prožily. Jaká témata a zážitky potřebují zpracovat.

Naši domoškoláci si s kamarády o prázdninách hrají na školu. Tak se učí krom počítání, hry Čin čong i to co je to družina, zeměpis a pracovky.

3. srpen     Stavíme.

Pomáháme tátovi s budováním stolu a stavíme vlastní domky. Někdo pro rodinu skřítků, někdo obranou věž plnou děl, výbušnin a skluzavek.

4. srpen    Ráno opět stavíme. Tentokrát doma. Dřevěné kostky dovolují postavit vše. Bojovné vozidlo i poklidnou ložnici. Dál to chce akci. Vyrážíme na bouldr.

6. srpna           Někdy jsou chvilky učení nečekané jako například dnes velmi brzy ráno. Navíc se přidal malý brácha. Rozka mu překvapivě - vše co dělá - laskavě vysvětlovala (na nás se jen mračila). Úsměv přišel s radostí, že vše určila správně. Sebehodnocení je pro některé děti velký motor.

Dřevěná stavebnice se stává bojištěm. Kdo koho zastřelí. Kam dosáhne tužka. Velmi variabilní hra, která ukojí bojovného ducha. Navíc mohou děti spolupracovat proti rodičům, nebo neznámému nepříteli. Díky tomu děti kooperují a není třeba tak často pomáhat s vyrovnáváním se s prohrou. Většina času se stejně věnuje přípravám, budování, rozmístění postaviček. Po krátké hře na boj přechází hra v jinou. Opět se dlouze plánují pravidla, aby se jen chvíli testovaly.

Před obědem si děti ještě vymyslely lekci plavání. Každý si trénuje svůj styl. Odpoledne probíhá další boj banditů s indiány. Čtení knihy Vinnetů a hraní hry Bang zanechalo velký dojem.

7. srpen       Hřejivé odpolední slunko. Klučičí hry. Pak všichni čtyři v klidu (asi tak půl minuty). A večerní návštěva sousedovic morčátka.

10. srpna       Zachraňujeme.

Při terénních úpravách probíhá záchranná mise. Zachráněno mnoho žížal, mnohonožek a larev brouků. Také jeden slepýš. Znovu se někteří učí, jak ho bezpečně vzít. Starší děti už samy vysvětlují. Pozor na ocásek. Je to ještěrka. Už vás někdy pokakal slepýš? Pro děti zajímavá zkušenost. Prý alespoň teď vědí, kde má slepýš zadeček.

Podvečerní hra. Vylézt na střechu. Slézt ze střechy. Á ono to klouže. Máme skluzavku. Někdo ji potřebuje uklidit. Někdo zas vymyslí lepší nástup. Pak hurá na houpačku. Den uzavře koncert.

11. srpen    Ne/obyčejná houpačka.

14. srpen Jak funguje řeka? Sice máme balit a odjíždět, ale objevujeme.

18. srpen       Holčiny se rozhodly zbudovat hřbitov pro zakouslé myšky.

19. srpen         Budují detektivní kancelář. Vybavení je velmi moderní. Odpoledne nalezena kouzelná hůl s tajemnými symboly. Děti zkoumají, jak mohly vzniknout.

Berou lego do lesa. Je prý třeba posekat mech a natřít choroše.

Večer ještě budují výběh pro krokodýla a gaviála.

20. srpen    Co říká strom? Seděly a poslouchaly. Pak pozorovaly korunu. Lesní herna je bavila všechny.

Jak učit děti téma křehké rovnováhy životního prostředí? Jedno setkání v trávě je někdy víc než celá kniha. Tak malý, křehký a přesto tak samostatný, silný, dokonalý.

21. srpna      Touha a síla překonávat překážky je u dětí ohromná. Stále se učím ji jako rodič nenarušovat.

22. srpen      Kamarádi připravili dětem olympiádu. Všichni měli ohromné zapálení. A tak vyhrál každý.

24. srpna       A je tu opět koupání v oblečení. Hned ráno. A tak je dlouhá domluva, kdo půjde jako první. Pak už jde vše rychle. Skákání. Vodopád. Zkoumání, jak se běhá po vodě. Vodní balet. Našli jsme v jezírku první svlečku vážky.

Košíková? Zkuste házet místo míče boty.

25. srpna      Hra s kameny vydrží dlouho. Na suchu i ve vodě.

Děti objevily spoluplavce. Obdivovaly plavecký styl. "On nepoužívá při plavání ruce". Zajímalo je, jak dlouho asi vydrží pod vodou. Trpělivě pozorovaly. Nakonec opravdu zblízka. Koupání baví všechny.

V závěru dne je třeba vyloupat sklizenou kukuřici. Děti nadšeně pomáhají, zkouší nejlepší techniku. Báječně funguje sdílení během práce. Vysvětlují prababičce, jak funguje zlatý meč. Prababička zas vypráví, jak krmila husu kukuřicí. Po chvilce děti odbíhají a staví o kus dál vesmírnou raketu. Vyprávění s prababičkou, ale pokračuje dál.

27. srpen        Ráno přiběhl k chalupě jelen špičák. Pobíhal chvilku kolem a tak měly děti velký zážitek. Po chvilce odběhl do hlubšího lesa, ale téma jelen s námi bylo celý den. Nejprve se tvořily nejrůznější teorie, proč přiběhl. (Obvykle přichází jen v noci.) "Asi nás chtěl vidět. Přišel na snídani. Jeleni hrajou na schovku." Nakonec jsme se shodli, že byli vyplašeni houbaři. Pak se sledovaly stopy. Mnoho knih bylo vytaženo ven. Četlo se, vyprávělo, hráli se příběhy s jelenem, laní a obvykle ztraceným či zraněným kolouškem. Každý dělal něco svého, ale téma bylo jedno. Oběd byl skutečně pozdní, ale výhodu to mělo. Vše se snědlo. Při večeři se vše nadšeně vyprávělo znovu tátovi, který u toho nebyl.

Závěr horkého dne byl opět venku. Testování dřevěných věží. Která víc vystřelí.