únor 2017
Sem vložte podnadpis

28. únor            Jaro se blíží. První včela, první oběd venku, první sázení. Jak si odpočinout? Co něco sebrat sourozenci, učebníce zabere tutově? Nebo přetlačovaná. Hry plné pohybu jsou vždy v převaze. Sára raději vyráží naboso. Odpoledne opět u vody. Testování, kdy mi nateče do bot?

25. únor       Vesnický masopust.

24. únor   Led taje, je třeba sundat brusle a nandat holínky. Slunko láká a děti vytahují zazimované zásoby vlny z ovčí salaše. Ale nenechte se zmást, z kolovrátku je řídící jednotka rakety, z ponožek brusle, vše se používá jinak, než má. Práce rukama je baví jen okamžiky, pak zas létají, skáčou, řádí.

23. únor      Návrat k ledu. Stálo to za to. Opět zapojily všechny smysly. Zažily radost i smutek.

23. únor      Nejlepší hračky jsou zadarmo. Krabice může být auto, vlak, věž, hora a mnohem víc. Chtějí výzvy, překážky, možnost se zdokonalovat. Nepotřebují dokonalé hračky s jedním použitím. Kolem nás je tolik skutečných předmětů, které nás toho mohou tolik naučit. Prohlédněte si někdy třeba šišku. A nápodoba na závěr. Včera starší šermovaly, nejmladší to musí také vyzkoušet.

22. únor     Ledy tají. Je třeba vymyslet novou zábavu. Pro děti žádný problém. Stačí jim jejich představy a věci kolem. Vymyslí jak vypustit páru, zažít adrenalin, radost, nebo se jen kochat.

20. únor      Dospělí vidí bahno, děti vidí políčko. Bahenní kuchyně v plném proudu. Rozka chce seznamit Vítka s chlupatou Dorotkou. Co vymyslí, když mají proutky, vlnu a čas. Panenky, žirafa, draci. Vydrželo jim to nečekaně dlouho.

17. únor      Tady včera řádily na ledu. Nevadí, řádí jinde, jinak. Kaluže dlouho nebyly. Je třeba si je užít. Doma si často lezou na nervy, venku společně budují opičí dráhu.

16. únor         Na led utíkaly v 9 ráno. Krokodýl prý odešel a přišel gaviál. Sluncem zalitý led inspiroval k novým hrám i bádání. Po koštětovém hokeji, prozkoumávaly hroutící se jurtu, nakonec objevovaly odolnost vůči chladu. Odpoledne testovaly kolečkové brusle a šnorchly na ledu. Při třešňové svačině uspořádaly peckovou bitvu, což ocenily slepice.

13. únor          Zas na chvilku v Praze. Jde si svobodně hrát při venčení mezi paneláky? Dá. Venku je to bavilo. Konečně bez bund, rukavic, čepic. I mokré v botanické zahradě vydržely tři a půl hodiny. Občas někdo brblal, ale nejvíc opět máma, že už by šla domů. Že je všude mokro a bahno. Musela vydržet a kochat se. Bylo vidět, že se potřebovaly vyběhat - jak medvíďata po zimním spánku. Teď už jsou opět zahrabáni v Legu a máma zormrzá u čaje a klávesnice.

12. únoř     Pro děti nová zkušenost, nová výzva. Zmrzlý sníh, nerovná stopa. Chvily trvalo, než přijaly novou skutečnost. Ale stále se hnaly dál, závodily, kochali se i smály svým pádům.

11. únor     Opět v záplavách sněhu. Jen takové malé srovnání - naše fotky a o kus níž ukázka od profíka. Jak se může fotit, pokud to člověk opravdu umí.

11. únor      Stejné místo, stejný čas....jen jiný foťák a hlavně jiná fotografka:). Foto Havlín. Díky.

8. únor            V 6:45 děti vstaly a hned šly kreslit, mamka chtěla snídat. Nakonec se domluvila pastelková oslava. Parádní začátek dne. Můžeme zas bruslit, a tak se hraje a tančí na ledu. Vločka pomalu taje, děti doufají, že se zas někdy se sněhem vrátí. Mnoho her se točilo kolem jedné malé figurky. Pak se opět malovalo, ale venku. Vznikly sněžné omalovánky. Holky bavila velikost papíru. Během malování vznikaly příběhy, např. jak zvířata utíkala před bouřící sopkou a drak jim pomáhal uniknout. Slepice se hodně divily, co se to tu děje.

7. únor         Starší táhnou. Různověké skupiny dětí jsou velký nástroj učení. Děti jsou často lepší učitelé než dospělí. Pokud péče o mladšího netrvá dlouho, baví je. Často přijdou i chvíle, kdy je někdo rozčílen tak, že narušuje hru. Chvilku to trvá, než ho to pustí. Ale vždy přijdou nové hry a opět pohoda. Jen to chce trpělivost. Ta je třeba i na společné pečení.

6. únor     Rozhodly se opravit jurtu. Zažívaly obavy, zda střecha vydrží, či ne. Nakonec jurtu vystěhovaly a přešly k jiné hře. Sněhová bitva s neviditelným nepřítelem. Pak sněžné vaření.

4. únor       Plánovali s tátou stavět sněhuláka. Ale díky tání k nim připlaval sněžný krokodýl. 

3. únor         Opět nejde bruslit, opět výlet k potoku. Tentokrát při stopování objeveny stopy zajíce a kachny. Led nabízel mnoho výzev. Rozbít, zkoumat tloušťku, dolovat krystaly. Bylo nutné otestovat i nosnost. Tak jsme společně vybrali bezpečné místo a někteří to zkusili. Cesta domů byla v mokru, ale rychlá a plná nadšení z odvážných zážitků. Nikomu nic nevadilo a nepřišla ani rýma, radost vše zahladila.

2. únor           Děti samy rozhodly, že se nedá bruslit. Taje. Tak co budeme dělat? Konečně se dostaneme na průzkum k potoku. Tady to taje taky. Ale když hledáš, najdeš dobrodružství všude. Stopovali jsme volavku, nutrii, kunu. Zabydleli doupě. Dnes se vracíme suší, ještě nakrmit ovce a ochutnat rampouchy.

1. únor        Hra se okamžitě mění, když se probudí a přidá nový člen. U svobodné hry nezáleží na kulisách, na tom, co bylo v plánu, co domluvené z minula. Vše se mění, hraje se tady a teď. Zůstává jen velké nadšení a zápal ať se rozhodnou pro cokoli.